Matnnegar

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

24 February 2020 05:04 pm

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

کرونا چیست؟

این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس است، البته کدهای ژنتیکی کرونا، به ویروس سارس نزدیکتر است.

ویروس کرونا علاوه بر انتقال از طریق حیوان به انسان، می تواند از انسان به انسان نیز منتقل شود، شیوع این ویروس در ایام تعطیلات سال نو آغاز شد و مسافران سبب انتقال ویروس کرونا به دیگر کشورها بودند.

باید اشاره کرد که روند انتقال این ویروس خیلی سریع است. همچنین دوره نهفتگی این ویروس ۲ الی۱۴ روز می باشد. یعنی حتی ممکن است، فردی به رغم منفی بودن تست های اولیه، علائم بیماری در روزهای بعد در فرد پدیدار شود.

مهمترین راه انتقال ویروس، از طریق بوسیدن، بغل کردن، غذا خوری مشترک، دست دادن و رعایت نکردن فاصله یک متر با فرد آلوده است.
 

علائم بالینی این بیماری کدام است؟

ویروس کرونا تفاوت هایی با ویروس آنفلوانزا دارد؛ از جمله علایم آلودگی به ویروس کرونا:

- سرفه
- درد قفسه سینه
- کوتاه شدن تنفس
- تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد
- عوارض گوارشی(‌اسهال و استفراغ)

توجه داشته باشید که وقتی فردی یه طور مداوم سرفه می کند و در قفسه سینه خود احساس درد و نارحتی دارد، نشانه این است که او دچار برونشیت و یا  درد در قفسه سینه نیست بلکه احتمال ابتلا به کرونا در او بسیار زیاد است.

افرادی که بیشتر در خطر آلودگی به ویروس کرونا هستند، بیماران دیابتی، ‌مبتلایان به سرطان، بیماری های مزمن ریوی، ‌قلبی و کلیوی هستند و معمولا بعد از ۵ الی ۶ روز این ویروس در فرد بروز می‌کند.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
راه های پیشگیری از انتقال ویروس کر ونا


برای جلوگیری از انتقال ویروس باید به شستن دست‌ها بسیار اهمیت داد. شستشوی دست حتما باید آب و صابون و حداقل زمان ۲۰ ثانیه ادامه داشته باشد.

البته چند سالی است که سازمان بهداشت جهانی (روز  شستشوی ) را نامگذاری کرده تا با اطلاع رسانی، از انتقال بسیاری از بیماری‌ها  با شستن دست جلوگیری شود. پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه، ممانعت از لمس اعضای صورت با دست های آلوده، فاصله گرفتن از افراد بیمار، پاک کردن گوشی همراه، دستگیره های در، وسایل شخصی با پنبه و الکل، ماندن در منزل در زمان بیماری، خواب راحت، ورزش، خوردن غذاهای گیاهی و سبزیجات، استعمال نکردن دخانیات از جمله نکاتی است که می تواند باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری شود.

ایزوله کردن فرد بیمار را راه‌هایی درمان مهم شمرده می شود. همچنین دارویی که برای بیماری اچ آی وی استفاده می‌شود، نیز در درمان بیماری کرونا تاثیرگذار است.
 

چگونگی گسترش ویروس کرونا

ویروس کرونا همانند سایر ویروس ها(مثل سرماخوردگی) وقتی فرد سرفه می کند یا عطسه می کند، ویروس از طریق قطرات گسترش می یابد. همچنین هنگامی که شخصی یک سطح آلوده مانند دسته درب را لمس کند، می تواند پخش شود.  بیمارستانها مکانهای اصلی برای گسترش ویروس کرونا هستند، جایی که یک بیمار بسیاری از افراد را آلوده می کند.

هنگامی که بیماران با علائم مبهم تنفسی به بیمارستان می آیند، کارکنان بیمارستان باید احتیاط های خاصی از جمله استفاده از ماسک یا دور نگه داشتن آنها از سایر بیماران را انجام دهند. ویروس های انسانی کرونا معمولاً از طریق یک فرد آلوده به دیگران منتقل می شوند.

 

راه‌های محافظت در برابر ویروس کرونا

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر ویروس کرونا انسانی موجود نیست. ممکن است با انجام موارد زیر بتوانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

یکی از مهمترین روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس کشنده ی کرونا؛ رعایت بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک در مکانهای عمومی و همچنین دوری از افراد بیمار است.

- از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خودداری کنید.

- از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید. 

- دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید.

- اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود را تمیز و ضد عفونی کنید.

- هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید ، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

- اگر بیمار هستید و فکر می کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. 

محافظت از دیگران در برابر ویروس کرونا

اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید، با انجام موارد زیر می توانید از دیگران محافظت کنید:

- اگر بیمار هستید در خانه بمانید.

- از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنید.

- اشیاء و سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

- هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

سرفه های مداوم و پایدار، درد قفسه سینه، تب ادامه دار از جمله مواردی است که در صورت بروز آنها باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. این در حالی است که افراد بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر هستند و در کودکان خطر خاصی ایجاد نمیکند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا خیر.

 

منبع: تبیان